salemziba

آموزش حفظ نکات سلامتی

salemziba

آموزش حفظ نکات سلامتی

  • ۰
  • ۰

خیلی ها از قدشان ناراضی اند و آرزو می کنند که ای کاش کمی بلندتر بودند. اما آیا می شود کاری برای این مساله کرد؟ اگر گاهی اوقات به خودتان می گویید که شاید روشی برای افزایش قد وجود داشته باشد باید بگوییم فقط شما نیستید که به این موضوع فکر می کنید. خیلی از افراد تصور می کنند با داشتن یک رژیم غذایی خوب و انجام برخی تمرینات ویژه حتی در بزرگسالی هم می شود رشد قد را افزایش داد. حالا اگر مشتاقید بدانید که این مساله درست است یا نه این مطلب را با دقت بخوانید.

چه عواملی روی بلندی و کوتاهی قد اثر می گذارند؟

قبل از اینکه درباره افزایش قد بعد از بلوغ صحبت کنیم باید بدانیم چه عواملی روی طول قد هر فرد تاثیر می گذارد. جواب این سوال ساده است: ژنتیک.

ولی این همه ماجرا نیست. بررسی روند رشد قدی دوقلوها یکی از راه هاییست که از طریق آن محققان می توانسته اند میزان تاثیر ژنتیک روی قد افراد را بررسی کنند چون تقریبا در تمام موارد دو قلوها هم قد هستند. در واقع بر اساس تحقیقات انجام شده روی دو قلوها مشخص شده است که ژنتیک حدود 60% تا 80% باعث ایجاد تفاوت های قدی در افراد مختلف می شود و حدود 20% تا 40% قضیه به عوامل محیطی مثل تغذیه بستگی دارد. بنابراین می توان گفت نوع تغذیه و سبک زندگی خود فرد نیز در افزایش رشد قدی اش موثر است.

در یکی از مطالعات بزرگ محققان که به بررسی رشد قدی حدود 18?6 میلیون نفر در طول قرن های متمادی پرداخته است مشخص شد که میانگین قدی افراد مختلف در سال 1996 نسبت به صد سال گذشته آن یعنی سال 1896 افزایش یافته است. این مساله نشان می دهد که بهبود وضعیت تغذیه ای افراد اثر مستقیمی روی رشد قدی شان دارد.

در اکثر موارد بعد از 18 سالگی قد فرد افزایش پیدا نمی کند

اکثر افراد حتی با داشتن رژیم غذایی سالم هم بعد از 18 تا 20 سالگی دیگر قد نمی کشند و بلندتر نمی شوند. نمودار زیر نشان دهنده رشد قدی از زمان تولد تا 20 سالگی است. همانطور که مشاهده می کنید بین 18 تا 20 سالگی رشد قدی به صفر می رسد. دلیل توقف رشد قد بعد از بلوغ به استخوان های بدن شما و مخصوصا صفحات رشدتان مربوط است. صفحات رشد یا صفحات اپی فیز (epiphyseal plates) غضروف هایی هستند که در انتهای استخوان ها قرار دارند و رشد طولی استخوان ها توسط آنها انجام می شود. تا زمانی که این صفحات فعال یا در اصطلاح باز هستند استخوان ها رشد می کنند و بلند می شوند. اما وقتی به بلوغ می رسید تغییرات هورمونی ناشی از بلوغ باعث می شود کم کم این صفحات بسته شوند و رشد استخوان ها هم متوقف شود.

...

توضیحات بیشتر را در لینک اصلی زیر بخوانید:

آیا افزایش قد بعد از بلوغ ممکن است؟

  • ۹۸/۰۱/۲۹
  • hasti molaei

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی